En väl uppdaterad Linkedin är viktigare än någonsin. Inte bara för dig som söker nytt jobb utan även för dig som vill utöka ditt nätverk.
Allt fler personer och företag syns mer aktivt på Linkedin och om du vill vara med att synas gäller det att tänka på några olika saker. Om du inte har Linkedin är det läge att registrera dig nu -> Linkedin
Därför är Linkedin så viktig
För bara något år sedan var Linkedin något som bara ett fåtal hade och de flesta använde då Linkedin som ett CV. Idag är en digital närvaro minst lika viktigt (om inte viktigare) att ha än ett traditionellt CV. Men det räcker oftats inte att bara finnnas där utan man kan på några lätta sätt optimera sin Linkedin så att man får mer träffar och mer trafik till sin sida.Bli personligare och få mer synlighet.
1. Bli personligare och få mer synlighet
Varje Linkedin-profil har en unik webbadress och den slumpas fram till en början och kan till exempel så ut så här: linkedin.com/in/123VDW8EED9 Det du istället ska göra är att ändra detta till ditt egna namn så att det istället ser ut så här: linkedin.com/in/dittnamn Detta gör det inte bara snyggare utan framför allt så blir ditt namn sökbart i t ex Google. I och med att Linkedin är en såpass trovärdig sida så är dem högt rankade hos t ex Google vilket gör att du hamnar högt upp när någon söker på dig och de hamnar då direkt på din Linkedin-sida.
Gör så här: Välj ”Redigera din offentliga profil” i övre högra hörnet när du är inne på din profil. Under ”Ändra offentlig webbadress för profil” kan du välja vilken adress du vill ha istället för det slumpmässiga du har fått. Se till att lösa detta så snart som möjligt, innan någon annan tar ditt namn. Varje adress är unik som sagt var.
2. Välj rubrik som lockar till sig rätt personer
Precis under ditt namn finns en kort rubrik. Tillsammans med ditt namn så kommer denna alltid att synas på allt du gör, så välj en bra rubrik som berättar kortfattat det du vill få ut. Standard från Linkedin är din jobbtitel tillsammans med din arbetsplats, t ex Målare på Målerifirman. Ett förslag är att skriva upp sina specialkompetenser eller andra viktiga nyckelord där istället. Är det så att du är intresserad av att byta jobb kan en texten t ex vara Söker nya utmaningar!
3. Ladda upp en bra och professionell bild
I alla sökresultat och i allt du gör på Linkedin så kommer din profilbild att synas (tillsammans med ditt namn och din rubrik). Därför klassas bildfrågan som en av de viktigaste av de flesta Linkedinexperter. Enligt Linkedin själva så ökar antalet potentiella profilbesök med 1100%!
Vad ska man då ha för bild? Kika runt bland andra människor i din egna yrkesgrupp och få inspiration från dem. Tänk på att en bra och professionell bild inte är synonymt med en stel bild framför en vit vägg, men det innebär heller inte att det ska vara partybilden från Greklandsresan för 10 år sedan där du har en drink i handen och en uppblåsbar ananas på huvudet. Välj en bild som visar vem du är och rätt bild kan visa de mjuka värden som vanligtvis inte går att skriva i text.
4. Bygg upp ditt nätverk
Ju fler kontakter du har desto större blir din synlighet. En ny kontakt skapar alltså inte bara en ny kontakt för dig, utan den öppnar upp flera dörrar samtidigt. Synlighet är oerhört viktigt på alla sociala medier och det gäller även på Linkedin. Hur gör man då om man känner så många? För det första så känner man oftast mer människor än vad man tror, börja med att gå igenom din adressbok i telefonen och leta upp dem på Linkedin. Sen så kan man alltid utbyta några ord (och skapa kontakt) när man är på mässor, föreläsningar med mera. Sen så finns det alltid folk man inspireras av på nätet som man kan skapa kontakt med. När du väljer att skapa kontakt med någon på Linkedin så är det alltid mycket trevligare att skicka med en personlig hälsning om varför man vill skapa kontakt istället för att bara skicka iväg en kontaktförfrågan.
5. Använd sammanfattningen (Om)
De flesta som besöker en profil läser igenom sammanfattningen (stycket som kallas för Om) för att få en uppfattning om vad det är för person bakom profilen. Använd därför detta stycke till att lyfta fram det du vill ska synas mest. Berätta om din bakgrund, dina framtidsplaner, om hur du anser att du kan hjälpa nya kontakter och arbetsgivare etc.
6. Highlighta de saker du är mest stolt över
Det finns ett stycke som heter Utvalt på Linkedin och där kan du länka till de projekt, uppgifter eller övrigt som du är extra stolt över och vill visa upp. Använd den funktionen och var inte blyg att visa upp saker.
7. Skriv ner dina specialkompetenser
Du har även möjlighet att skriva ner de kompetenser som du besitter. Det gör du under Kompetenser och Intyg. Detta är ett bra sätt att visa dina besökare dels vad du är duktig på dels vad du vill jobba med. Samtidigt så blir du sökbar på just dessa kompetenser också så det är viktigt att välja de kompetenser som du vill bli associerad och sökbar på. Om du t ex är grymt duktig på excel men saknar intresse för det så är det bra att utlämna den kompetensen.
8. Arbetsbeskrivningar
Här ska du skriva ner dina nuvarande och äldre anställningar och projekt. Några saker att tänka på är att alltid se till att ditt nuvarande yrke stämmer till 100% och att du skriver ner kort om varje arbete du haft. Ingen läser längre texter utan håll det så kort och koncist du kan. Berätta vilka arbetsuppgifter du haft, vad du ansvarade för och ha gärna med ett konkret exempel på något som du förbättrade/förändrade.
9. Be om feedback
När du får en komplimang för ett väl utfört arbete, be dem skriva en rekommendation på Linkedin om det. Dina kontakter kan alltid intyga dina kompetenser också vilket ökar din trovärdighet. Tänk även åt andra hållet, om du har någon som du vill rekommendera eller som du vill intyga deras kompetenser, gör det!
Avslutningsvis så vill jag tacka för att ni läste dessa tips och har ni några frågor så är det bara att gå in på min Linkedin-sida och skriv till mig.
Johan Klippinge, DigitalAid